Rejseplan

Baby ananas

Voksen ananas ;-)

Ananas marker i baggrunden

Kæmpe havskildpadde der hviler sig på stranden

Bananer i vækst

Vores Jeep vi havde lejet i dagens anledning :-)

Den kunne også bruges som spejl ;-)

mandag den 25. juni 2012

Aloha ohana and hoalohas

Hej familie og dejlige venner :-)

En lille hilsen herfra.. Der er løbet meget vand igennem åen siden jeg sidst har skrevet, så jeg ved næsten ikke hvor jeg skal starte!

Jeg starter med friugen, som startede hvor jeg vidst sidst slap.

Vi tog 5 piger afsted til Big Island og var der i 3 dage.
Big Island er den mest vulkanprægede ø, af de 8 Hawaiianske øer, og det kunne ses med det samme da vi landede. Det der ikke var landingsbane, var lava sten/klipper, så vi var i lavaland! Super smukt på sin egen specielle måde. Den første dag kørte vi rundt og så noget forskelligt landskab, mest lava og smuk natur. Dagen efter kørte vi efter nogle sorte og grønne strande, men nåede ikke så langt fordi vi skulle tilbage, men kom i stedet forbi det sydligste punkt i USA tilgengæld, og så igen, meget meget smuk natur.
Grunden til at vi skulle tilbage til Kailua-Kona, var fordi vi skulle på manta ray aften dyk. Hvis I ikke har set billederne, så klik lige ud fra det her indlæg og find dem, det er for vildt :-)

Vi var på to dyk, det ene dyk i dagslys  et utroligt flot koralrev og med meget smukke fisk som jeg slet ikke kan huske navnene på, men sådan nogle fisk man kun ser er i store akvarier f.eks. i Tivoli..
Der så vi også to manta rays i dagslys der svømmede oppe i overfladen, mens vi var nede på 15-18 meters dybde, så der så de jo små ud.
Så kom vi ned igen da det var blevet mørkt, og det var jo noget helt andet.
Vi dykkede ned med lygter, for at tiltrække manta raysne, fordi vi oplyste det plankton de lever af, og derfor var vi interessante at komme hen til. Det var en helt ubeskrivelig sindsyg fed oplevelse, og det kan slet ikke forklares for nogen der ikke har prøvet det. Det skal lige nævnes at sådan et dyk her, ligger på verdens top 10 liste over fede og enestående dyk, og det har jeg gjort :-) Fra nu af kan jeg kun blive skuffet når jeg dykker, ha ha.. Desuden er det vist også et af de eneste steder i verden man kan lave sådan et dyk, så igen, fuck hvor er det vildt!!
Vi var utroligt heldige med dykket. Da vi var nede havde vi 10 mantas i 45 minutter. Dagen efter havde de været 2. Jeg har det på video, men den er desværre for stor til at lægge op.

Dagen efter dykket top vi op til Vulkan parken og var rundt i et kæmpe natur park område med vulkaner og så også verdens mest aktive vulkan. Desværre var den ikke aktiv med flydende lava da vi var der, men det havde den været i midten af maj, så det er ikke så længe siden. Tilgengæld kunne vi, da det var blevet mørkt, se lavaens genskær fra vulkankrateret, så vi fik det orange lys at se, og det var også super flot.

Vi gik også igennem et vulkankrater mens det var lyst, og der var flere steder, hvis man lagde hånden ned på jorden, hvor man kunne mærke at der var noget der var meget varmt nedenunder jorden/lavaen der..

Mandag skulle vi hjem, men inden da nåede vi lige lidt småting og så også nogle statuer jeg ikke har fundet ud af hvad betød, men de er et must see i følge Lonely Planets guide bog, så dem så vi selvfølgelig :-)

Vi landede mandag eftermiddag og tirsdag morgen tog vi så til en anden ø, Kaua'i.

Der startede vi med at køre til Hanalei Bay (nedenfor) som er en meget smuk strand og bugt oppe på nordkysten. Der lå vi på stranden og slappede af, og jeg kiggede efter kendisser, da rygtet siger at det er der de hænger ud når de er på Kaua'i, men fik ikke øje på nogen. Desuden er det også den strand der for nylig er brugt i filmen med George Clooney, The Descendants.

Dagen efter tog vi på en snorkeltur hvor vi snorklede med delfiner, store havskildpadder og flotte fisk igen.
Efter snorkelturen kørte vi op til Waimea Canyon, som er Hawaiis svar på Grand Canyon, og der var også super flot.. Desværre var vejret ikke helt med os den dag, så et af de steder jeg havde glædet mig allermest til at se på den tur, var dækket med skyer, så vi kunne ikke se det. Det er en bakke/bjergdal med grønne bjerge og smukt landskab, som også er brugt i The Descendants. Men ohh well, jeg har været der.

Dagen efter tog vi op til Napali Coast, eller så tæt på man kan komme. Selve kysten kan man kun se i helikopter, så vi tog en vandretur i stedet, og så dele af den. Det var meget svært terræn og vi var ikke helt forberedte nok. Vi havde ikke lige set turen var 8 mile t/r (12,5 km), vi troede den var 4 mile i alt, så vi fik lidt af et chok, men valgte at fortsætte fordi den skulle ende ved et meget smukt vandfald, hvilket den også gjorde, men puha..

Det var noget med at klatre på store sten, gå over stenfloder og gå på ikke så gangbare stier, men vi overlevede da uden skræmmer, kun meget beskidte vandrestøvler, og for mit vedkommende også våde fordi jeg væltede i en af floderne vi skulle over, ups.. Så det sagde, swup swup, swup swup, hver gang jeg gik.

Fredag, stod vi op kl. 5 for at se solopgang. Og de 3 andre piger skulle ud og flyve i helikopter. Det ville jeg også gerne have været, men ja, pengepungen ville noget andet, så jeg sendte pigerne afsted og hyggede mig en times tid på jorden i vores bil med en bog :-)
Da de kom tilbage helt høje over deres tur, kørte vi ud til et andet vandfald, hvor der var to af slagsen, lige ved siden af hinanden.

Derefter tog vi tilbage til Hanalei Bay og slikkede sol og blev lidt røde inden vi skulle hjem om aftenen med propelfly, ha ha! Aldrig har jeg set så lille et fly! Der var 9 rækker, og på bagerste række var der ligesom i en bus, 5 sæder på stribe! Fedt mand! Men sjovt var det at prøve :-)

torsdag den 7. juni 2012

Aloha Øhop

Hej med jer..

Idag er vores friuge startet, og den skal selvfølgelig bruges fornuftigt.

Derfor tager vi 5 piger afsted til Big Island i håbet om at vulkanen derovre er lava-aktiv. Ellers er der mange andre spændende ting at se, blandt andet natdykning med Manta Rays (klik evt. på linket fra youtube og se en video om hvordan det er)

Vi kommer hjem fra Big Island mandag eftermiddag og så rejser vi til en anden ø. Kaua'i på tirsdag til fredag. Der er meget smukt ovre, og Hawaiis svar på Grand Canyon er også at finde derovre, så det glæder jeg mig meget til også :-)

Indtil da, må I stadig have det godt, og for jer der ikke ved det endnu, så kommer jeg hjem den 7. juli kl. 15.45, så hvis I savner mig meget, så ved I hvor Kastrup ligger ;-)